Stockholm - Severošvédské hornické město Kiruna přestěhuje během příštích 30 let celé své historické centrum včetně radnice a starobylého kostela. Bezprecedentní rozhodnutí si vynutilo rostoucí nebezpečí spojené s nečekaně rychlým postupem puklin ve zdejším skalním masívu nad rudnými doly. Dalším významným důvodem je také nutnost přesměrovat tamní železniční trať.
Rozhodnutí o tomto radikálním kroku, který v moderní historii Švédska nemá obdoby, přijali na začátku ledna 2007 městští zastupitelé. Stěhování je spojeno s rozvojem těžby železné rudy přímo pod Kirunou. Velkou část nákladů by proto měl nést podnik LKAB, který rudu těží. Ve srovnání s jeho zisky jsou však náklady na přemístění budov údajně prakticky zanedbatelné. Železniční trať spojující Kirunu s norským přístavem Narvik na pobřeží Atlantského oceánu je klíčová pro odvoz vytěžené železné rudy. V opačném směru trať směřuje do města Lulea u Botnického zálivu v Baltském moři a dále směrem do vnitrozemí. Železniční mapu celé Skandinávie si můžete prohlédnout zde.
zdroj: Hospodářské noviny
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.