..: MÁV kupují nové lokomotivy Bombardier TRAXX :..

Bombardier Traxx P160AC2, MÁV Trakció, foto: MÁV Trakció Budapest — Další zlepšení služeb u Maďarských státních drah je na obzoru. Na listopadovém zasedání představenstva konsorcia MÁV totiž odsouhlasili financování půjčky na koupi 25 nových dvousystémových lokomotiv pro MÁV Trakció (spravovatel hnacích vozidel). Kontrakt 22. listopadu potvrdilo i ministerstvo dopravy.

Před rokem MÁV Zrt. uzavřely se společností Bombardier Transportation smlouvu na dodání 25 (+ opcionálně dalších 25 ks) kusů nových dvousystémových hnacích vozidel typu TRAXX. Financování transakce bude realizováno prostřednictvím účasti dvou mezinárodních bank. Celková částka finančních prostředků na dodání lokomotiv činí 79,6 milionů EUR (více než 2 mld. Kč) se splatností 15 let. Podle dlouhodobého záměru drah na omlazení lokomotivního parku nové dvousystémové stroje nahradí část dosluhujících lokomotiv typu V43. Nová hnací vozidla disponují mnoha vlastnostmi, jež přinesou spravovateli hnacích vozidel výrazné úspory. Lokomotivy mají vyšší výkon než stroje V43, naopak spotřeba elektrické energie je nižší. Neméně důležitým hlediskem je i snížení nákladů na údržbu.

Moderní dvousystémové elektrické lokomotivy budou moci nastoupit i na mezinárodní výkony. Počítá se s jejich nasazením hlavně do Rakouska, čímž se zvýší konkurenceschopnost a rozsah nabízených služeb společnosti MÁV Trakció. Dle smlouvou stanovených podmínek první Bombardier TRAXX by měl dorazit do Maďarska v první polovině roku 2011.

Zdroj: MÁV Trakció


Mr.IC Poslat mail autorovi | 26.11.2009 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Maďarsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
26.11.2009 (23:03)  
A proč si pořídily MAV asi před pěti lety nějakých 10 Taurusů,nyní zase konkurenční TRAXXy ? Možná si ještě za nějaký rok koupí i Škodu :-)))
registrovaný uživatel SYN 
26.11.2009 (21:49)  
MZ: No to je až triviálně jednoduché, to co jste napsal (práce) je skutečně výkon x čas, nicméně zde je třeba důrazně podotknout že jde o OKAMŽITÝ výkon, nikoliv maximální...
Neboli abych to nekomplikoval, co jste napsal Vy by platilo jedině pokud by loko jela trvale na max. výkon (a i pak by bylo třeba vzít do úvahy jak se změní čas, jelikož je předpoklad že když je větší výkon (=rychlost) tak čas klesá a součin je plus mínus stejný...)
Ale to jsme se dostali k vzorcům nevhodným pro naši situaci. Pojďme na to jinak, pokud nová loko pojede s vlakem ve stejném režimu (stejnou rychlostí) jako dosavadní, tak bude na kolech podávat stejný výkon jako stará, nicméně k tomu může z troleje odebírat nižší příkon pokud má vyšší účinnost (účinnost - poměr mezi příkonem a odevzdávaným výkonem), no a vyšší účinnost pravděpodobně mít bude, dík moderní regulaci kde se snižují ztráty v polovodičích (případně odpornících).
Ačkoliv pokud V43 měla regulaci přepínáním odboček na trafu tak tam zase až tak moc co zlepšovat na účinnosti nebylo (takže rozdíl bude možná dost malý)...
Váš vzorec sice není špatně ale chybně v něm předpokládáte to 2I, to by odebírala pouze pokud by jela skoro dvojnásobnou rychlostí (skoro - odpor vzduchu roste).

Jinak celý Váš myšlenkový postup je obdobný jako kdybych prohlásil že logicky auto s motorem o dvojnásobném výkonu bude mít dvojnásobnou spotřebu...
registrovaný uživatel SzKT  mail  
26.11.2009 (19:48)  
Twix: Díky za podporu, myslím si totéž. O rozsahu jsem sice na Zelpage dosud nepsal nic, ale je to skutečně tak. Z analýzy maďarského ministerstva dopravy vyplývá, že po redukcích zůstane zachováno 42% stávající sítě a 60% stávajícího počtu vlaků, což obnáší 81% vlakokilometrů a 91,5% místokilometrů. Jízdenky, prodané na postižených tratích, představují necelá 3% tržeb z jízdného na síti MÁV-START. Docela pěkný článek, vycházející ze stejného zdroje, je v aktuálním čísle Dráhy Jinak na koncepci dotované osobní dopravy (zejména železniční) se na ministerstvu dopravy pracuje od podzimu 2007, předtím se v letech 2005-6 stejně koncepčně pracovalo na tvorbě "ütemes menetrendu" (aby mi zase někdo nevynadal za nesrozumitelnost: v překladu taktový jízdní řád na velkém území a v kompaktní formě), takže materiálů ke studiu existuje dost, bohužel pouze v maďarštině. Osobně se mi to nelíbí, ale co počít, když poslední větší investice do infrastruktury těchto tratí byly v 50. letech a poslední "soft" modernizaci představují Bzmoty na konci 70. let. Teď nejsou peníze a situace je neudržitelná.
Horác: Bez obav, jejich "finanční zdraví" budeme mít za pár let taky a nebudeme k tomu potřebovat 50 let (zadlužovat na Západě se začal už Kádár v 1. polovině 60. let a v nastoupeném trendu se zvesela pokračovalo beze změn až donedávna), ale pouhých 10-15. Jsme prostě lepší a Maďary jsme vždy dohnali a předehnali... Abych řekl pravdu, mě právě nejvíc zaráží, že zatímco oni se topí ve finančním prů..., modernizace veřejné dopravy probíhá neztenčenou měrou (jen je v některých ohledech poněkud pomalejší, než se plánovalo) a provoz na železnici stále více připomíná vyspělou Evropu. My sice můžeme dát do veřejné dopravy podstatně víc zdrojů, než oni, ale tančíme rituální tance kolem pár prototypových škodováckých lokomotiv (navíc po cca. 10-ti letech vývoje), sedmi pendolín a "humanizace" plesnivých B a pro 21. století naprosto nevhodných dvounápravových krabic. Nechci vidět, jak to tu bude vypadat, až se dopracujeme před bankrot my!
26.11.2009 (19:46)  
SzKT : jaképak jazykové hnidopišství. Když je ta věta napsána tak, že mi nedává smysl, tak se ozvu. Čeština je "svinský" jazyk, protože jediná čárka dokáže obrátit smysl věty. Stejně tak to je se správným řazením rozvíjejících větných členů, kdy nesprávné pořadí dokáže změnit původně zamýšlený význam textu. Naopak, vhodnou skladbou čárek oddělujících jednotlivé části textu, můžete popsat celou stránku jedinou větou (souvětím), aniž by text ztratil smysl.
Kdo si neumí poradit se složitějším souvětím, prostě na to nemá talent, tak píše ve větách jednoduchých.

Použité slovo spravovatel není nejvhodnější. Lepší je výraz provozovatel, protože spravovatel je ten, kdo lokomotivu spravuje ve smyslu oprav, nikoli ve smyslu administrativní správy, kterou provádí správce. Provozovatel zajišťuje jak admnistrativní správu, tak opravy.

čunče : díky, tak jsme se dostali ke správné jazykové formulaci, ale stejně nejasnosti zůstávají...
Z fyziky si toho už moc napamatuji, ale velice by mne zajímalo, jak může mít elektrická lokomotiva při (dvoj-)násobném trakčním výkonu nižší spotřebu elektrické energie.
Spotřeba elektrické energie např. v Wh (kWh, MWh) je dána jako součin > výkon spotřebiče W (kW, MW) x čas (h). Přitom výkon P (W, kW, MW) = U (napětí) x I (proud).
Jestliže má V43 výkon P a nová lokomotiva 2P (násobek P), tak při stejném napěti U (v trolejovém vedení) bude lokomotiva odebírat proud 2I (násobek I). V čem je tedy ta úspora ?
Rád se nechám poučit.
K úsporám může dojít u pomocných pohonů (kompresory, ventilátory trakčních motorů).
registrovaný uživatel zaza 
26.11.2009 (19:19)  
Všichni nakupují moderní lokomotivy, které se vyrábí nevím v kolikatikusových serií. Krásný příklad jsou taurusy. Jen naši zbytečně platili "vývoj" něčeho, co už po evropě dávno jezdí a výrábí se skoro na běžícím pásu. Neřeknu třeba rusko: Tam se vyplatí vývoj vlastní lokomotivy, protože se nejedná o pár kousků jako v případě řady 380. Dle mého je vývoj i nákup 380tek zbytečný. Můj názor...
registrovaný uživatel jk 
26.11.2009 (19:05)  
Raquac: Podle popisu obrazku to vypada na P160AC2, tedy dvousystemove s max. 160 km/h.
26.11.2009 (18:02)  
Jiří z Adamova: Mein Gott. Zrušených tratí nemají o nic víc než třeba v Německu, spíš je s podivem že je provozovali až doteď, přestože je neudržovali. Vy v rozpadlých lokálkách s Vmax 20-30 km/h přes málo osídlená území vidíte nějakou perspektivu? Na tom co zůstane mají všude taktový grafikon a promyšlené přípoje, což se o všech oblastech ČR říct nedá.
Také nevím, jak moc souvisí dopravci s rušením tratí. Když porovnáme náš běžný osobák s jejich Desiry, Flirty, Talenty, a koneckonců i Marfušami, případně náš vnitrostátní IC s jejich vnitrostátním IC, tak nevím proč by měli jejich dopravci být pro nás tak odstrašujícím příkladem.
Myslím že jste prezentoval spíš pohled šotouše, co si přečte seznam zrušených lokálek a začne bědovat, ačkoliv tyto tratě v podstatě neexistují už teď (neplní funkci jakou má železnice mít). Jak řekl SzKT v jiné diskusi, jde v tom celém rušení o 7,5 % vozkm celkového provozu. Nevím kolik je to u nás, ale některé lokálky příští rok prořídnou dost a skončí pár rychlíků, takže bych to neviděl tak jednoznačně...
26.11.2009 (17:18)  
Mně se tedy vývoj na maďarských železnicích nelíbí a byl bych rád, kdyby se naši dopravci inspirovali co nejméně. Tolik zrušených tratí jako v Maďarsku, aby člověk pohledal.
registrovaný uživatel Horác  mail  
26.11.2009 (16:14)  
SzKT: A závidíte jim taky jejich deficit veřejných financí? Ne že mi bychom na tom byli o moc lépe, ale přece jenom... :-)
Právě proto je mi záhadou, jaký luxus si v takové finanční situaci - kdy je Maďarsko na pokraji krachu - jejich národní dopravce dopřává. I když 82 milionu Kč ze mašinu je asi dobrá cena a nemusí jít o korupci.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
26.11.2009 (15:34)  
Musím říct, že tohle jazykové hnidopišství mě fascinuje: místo, abychom byli rádi, že někdo napíše (česky) článek o dění v Maďarsku, řeší se tu sloh. Každý nerodilý mluvčí, který se naučil česky, má můj velký obdiv. Já jsem se učil maďarsky 2 roky a dostal jsem se akorát k tomu, že si přečtu Indóház, koupím si lístek na vlak a to je asi tak všechno. Még most nem tudom jól magyarul beszélni...
A teď k věci: strašně závidím Maďarům, že nemají tu stoletou historii strojírenského průmyslu, o kterou je nutno pečovat. Samozřejmě měli spoustu skvělých inženýrů (zejména Kálmán Kándó je určitě srovnatelný s našim Křižíkem) a GANZ uměl před válkou vyrobit docela inovativní vozidla (licenční motoráky dodnes jezdí v Rumunsku), ovšem dnes už naštěstí nikoho nenapadne se na tuto dávnou historii spoléhat. A díky tomu budou mít Maďaři po zhruba 24 měsících od objednávky nové lokomotivy. My je sice snad budeme mít taky, ale proces pořizování lokomotiv řady 380 trvá v tomto případě bezmála desetiletí. A přes všechny problémy se mi vývoj na maďarských železnicích opravdu líbí a dal bych nevím co, kdybychom se v Čechách inspirovali.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko