Kudowa Zdrój — V sobotu 20. března vyjely zatím poslední pravidelné vlaky na úseku tratě 230 Kłodzko - Kudowa Zdrój, která v minulosti pokračovala do Náchoda (třebaže přes hranici projelo jen několik pracovních vlaků v roce 1945). Z důvodu velmi nízké poptávky po přepravě, způsobené katastrofálním stavem tratě a odpovídajícími jízdními dobami, zavedl dopravce trvalou náhradu veškerých (dvou párů) vlaků autobusy. Díky výrazně odlišné rychlosti silničních spojů platí pro náhradní autobusy zvláštní jízdní řád.
Jednokolejná neelektrizovaná trať prochází lázněmi Polanica, Duszniki a Kudowa, díky tomu se označuje jako uzdrowiskowy szlak kolejowy (lázeňská dráha). V podhůří Stolových hor překračuje poblíž zastávky Kulin Kłodzki hlavní evropské rozvodí a na její směrově a sklonově náročné trase je patrně nejimpozantnějším dílem kamenný viadukt u Lewina. Trať byla odsouzena k zániku dlouhodobě neuspokojivým technickým stavem, kdy ujetí 44 km úseku trvalo vlaku déle než dvě hodiny. V konkurenci autobusů, vedených po hlavní silnici I/8, byla železnice i v polských poměrech prakticky nepoužitelná. Z tratě se stáhly přímé lůžkové kurzy PKP Intercity k Baltskému pobřeží, ovšem ještě minulý rok jezdil jeden sezónní dálkový vlak v režii PKP PR do Gdyně, k tomu denně šest párů osobních vlaků.
Pro letošní rok byla doprava výrazně omezena, celoročně jezdí vlak číslo 6621/6622 "Kamienczyk" (Poznań Gl. - Kudowa Zdrój), v letní sezóně pak měl přibýt ještě 6722/6725 "Szczeliniec" (stejná trasa). V březnu ovšem dopravce Przewozy Regionalne přehodnotil ekonomičnost provozu vlaků do Kudowy (tvořených motorovou lokomotivou a jedním vozem), čemuž přispěly i časté neschopnosti motorových lokomotiv, a počínaje 21. březnem vyjely do Kudowy náhradní midibusy, pro které platí výlukový jízdní řád. Spoje zastavují před nádražím v Kudowě, Dusznikách, Szczytné, Polanici, Kłodzku Zagórze a Kłodzku Głównem. V Lewině staví autobus na rozcestí silničky do Jarkówa a příjezdové cesty k nádraží, ve Starém Wielisławu na silnici v úrovni nádraží. Zastávka Kłodzko Miasto je na parkovišti u jižního podchodu železniční stanice, na opačné straně kolejí než autobusové nádraží. Zastávky Kulin Kłodzki a Kłodzko Ksiąźek nejsou obsluhovány. Ani náhradní autobusy nejsou trvalým řešením, prozatím mají jezdit do soboty 3. 4. 2010, a mezitím má být budoucnost spojení do Kudowy ještě přehodnocena.
Provoz vlaků do Kudowy byl ukončen bez tiskové pozornosti dopravce (neaktuální jízdní řád má na webu dodnes), natož s nějakým rozloučením či vzpomínkovou jízdou. Obnovení pravidelného železničního provozu se v nejbližších měsících nepředpokládá, vzhledem k tomu že pro rok 2011 vyhlásil správce infrastruktury (PLK) nulovou traťovou rychlost (zákaz jízdy vlaků) v úseku Polanica Zdrój - Kudowa Zdrój. Zároveň ovšem vznikl klíčový projekt na modernizaci tratě Duszniki Zdrój - Kudowa Zdrój v rámci Regionálních operačních programů Dolnoslezského vojvodství. Kvůli opožděnému podání žádosti a zdlouhavému procesu by měla rekonstrukce tratě začít nejdříve v roce 2011 a trvat do podzimu 2012. V jednání je i rekonstrukce zbylého úseku, která by mohla proběhnout dříve. Nedostatek financí na údržbu tratí se projevuje například i na hlavní trati Wrocław - Międzylesie, kde bylo na příští rok ohlášeno prodloužení jízdních dob o 20 minut.
Zdroj: Nasze Sudety, Rynek Kolejowy, Przewozy Regionalne - jízdní řád vlaků, Dolnyslask.pl
1 2 | Zpráv na stránku: |
Skoda aj tej trate, v tom kraji som sa viezol pred rokom R Wroclaw-Praha no usek Wroclaw - Klodzko bol tiez v dost biednom stave. No zato velmi sympaticzna cast Polska.
Pamatuji si, když jsem tu v roce 2008 jel, jak visel na nádraží v Kudowě letáček o úspěšnosti projektu "Navrácení vlaků do Sudet", kde šlo konkrétně o rozšíření provozu na horských tratích Klodzko - Kudowa a J. Góra - Szklarska Poreba. A hle, ani ne 2 roky poté, se provoz na trati do Kudowy zastavil zcela, a většina regionálních vlaků PR má v úseku J. Góra - Szklarska Poreba Górna poznámku, že jedou jen do 30.6. Tak jsem docela zvědav, zda se obnovení provozu do Harrachova letos skutečně dočkáme..
Poprvé jsem ji navštívil s foťákem o prázdninách r.1979.Za přibližně 4 hodiny jely 2 osobní vlaky,nacpané k prasknutí a 2 nákladní,z toho jeden s postrkem.Všechno řada TKt 48 výtopny Klodzko.
Dnes to zní jako vyprávění z Marsu...
Polštinu snad znáte natolik, aby to přečíst. :)
Trať do Kudowy Zdroju je už dlouhé léta problematická. Zrušený provoz měl být už dávno, jenomže regionální samosprávy působily, aby provoz nebyl zastaven, i když tam dlouho skoro nikdo nejezdí.
PKP PLK zaprve není u nás financovaná tak, jak by měla, zadruhé je tunelovaná a tak peníze na opravu všeho prostě nejsou. Teď máme ještě na starosti tratě na EURO, které stejně všechny nestíhneme (hlavně z důvodu špatných zákonů regulujících výběrová řízení), koridory atd. Vedlejší tratě, mezi které patří Kudowská, jsou de facto na starosti vojvodství anebo okresů.
Až teď se samosprávy budí a zjišťují, že existuje Evropska Unie a jiné fondy a že můžou o něco žádat. Anebo, jak v tom případě, až teď se dostávají k penězům, které samé musí mít, aby žádat fondy. Ale to snad vysvětlovat nemusím, protože (aspoň) karlovarský a plzeňský kraj taky ty problémy mají z určitých důvodů.
V článku chybí informace o tom, že na rok 2011 je plánovana generální rekonstrukce trati v úseku Duszniki Zdrój - Kudowa Zdrój a že (i když 0 km/h bude už od Polanice, ne Duszniků) zatím konec vlaků není vůbec definitivní.
Jen je mi hodne lito, ze jsem to nestihl projet, protoze to vypada ze (narozdil od ceskych trati) se nezastavuje jen pravidelna osobni doprava, ale cele se to v kratke dobe doslova rozpadne.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.