Perth — Příměstská železniční doprava v australském Perthu je posilována dodávkou nových vozů série B. Zakázka byla uzavřena v závěru roku 2012, kdy bylo objednáno 22 tříčlánkových souprav s termínem dodání od poloviny roku 2013 do roku 2016. Jedná se o investici za 243 milionů australských dolarů. Jde se o třetí dodávku vozů série B od roku 2004, kdy byl představen první koncept. Tím se počet vozů zajišťujících příměstskou dopravu dostane na 300 a bude se snažit držet krok s poptávkou, která se v posledních třech letech zvýšila asi o 15 %. Provozovat je bude dopravce Transperth, nasazeny budou na Clarkson rail line. Vozy jsou vyráběny ve spolupráci společností Downer Rail (dříve EDI Rail) a Bombardier, z Queenslandu do Perthu jsou převáženy po vlastní ose po železniční síti a v Perthu se musí vyměnit podvozky za úzkorozchodné (1067 mm).
Technické údaje tříčlánkové jednotky:
délka soupravy | 73 m |
---|---|
šířka | 2,9 m |
výška | 3,1 |
maximální rychlost | konstrukční: 260 km/h |
provozní (v současné době): 130 km/h | |
hmotnost | 120 tun |
trakční systém | Bombardier MITRAC protiprokluzový systém s IGBT měniči pohání 8 AC trakčních motorů |
pojezd | Bo-Bo, 2-2, Bo-Bo |
elektrický systém | 25 kV AC |
rozchod | 1067 mm |
Jednotky mohou jezdit samostatně, případně mohou být zpraženy dvě nebo tři.
Pořízení nových vlaků se dokonce stalo jedním z bodů předvolební kampaně v roce 2013. Zpoždění dodávek předchozích vozů (způsobené zejména problémy s elektromagnetickou kompatibilitou a zabezpečovacím zařízením) a zvýšená frekvence cestujících vedly k přeplňování souprav a ke zhoršení pohodlí při cestování. Proto byly slibovány dodávky další vozů v následujícím období. Zatím se hovoří o dalších 10 tříčlánkových soupravách za cenu 110 milionů australských dolarů.
Australané už se ale dívají dál, co by mělo být předmětem další veřejné zakázky. V nových vozech by se asi měly objevit nové prvky, příklad si berou z brazilského Rio de Janaira. To by mohlo znamenat výraznou změnu – místo dvoudveřových vozů by se nově pořizovaly vozy třídveřové. Pravděpodobně by se snížil počet sedadel, ale přispělo by to ke zvýšení celkové kapacity a hlavně by se tím zkrátil prostoj vlaků ve stanicích, protože třemi dveřmi by se výrazně urychlil výstup a nástup cestujících. Konstruktéři dostanou za úkol vyřešit zásadní problém – zvýšit provozní rychlost (u příměstských souprav s častými zastávkami) ze současných 130 km/h na 160 až 190 km/h a zajistit přitom bezpečné cestování i pro stojící cestující. Kromě vyřešení pohodlného sezení se očekává, že v nových vozech bude akcentován vývoj v oblasti technologií, aby cestující byli v reálném čase informováni o jejich cestě. Očekává se, že nové vlaky by měly být aerodynamiky propracovanější, což by mělo vést ke snížení spotřeby elektrické energie. A v neposlední řadě by vlaky měly být vybaveny aktualizovaným systémem automatického zabezpečení jízdy vlaků, který by pomohl zabránit chybám řidiče. Zakázka by měla být vypsána v polovině roku 2014 a dodávka se očekává v roce 2017.
Zdroje: Global Rail News, Government News, Perth Now, Wikimedia Commons [1], [2]
1 2 | Zpráv na stránku: |
Jednotky mohou jezdit samostatně, případně mohou být zpraženy dvě nebo tři.
To ty nové jednotky bude někdo pražit jako pistácie? :) Kdyby tam bylo ř místo r, toleroval bych to, ale takhle nabrala věta poněkud jiný význam.
Ale samozřejmě jsem rád za každou aktualitu, ať už tam jsou pravopisné chyby nebo ne.
Nejen krásně strohý, věcný a správný výklad pana Kocourka, ale jsou i tací, kteří mají rádi "faldíky". :-)
Jiří Bajer:
Mimochodem, v Austrálii jezdí na "Kapském" rozchodu i pendolíno - jmenuje se Tilt Train a jezdí mezi Brisbane a Cairns. Cestovní 160km/h jako u našeho pendolína a maximálka 210km/h. Více zde: http://en.wikipedia.org/wiki/Tilt_Train
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/zahranicni/ostatni/ostatni027.html
A co se týče přímestských jednotek EDI Bombardier tak zde:
http://www.railgallery.cz/beta/index.php?id=61&n=jak-jezdi-klokani-eskem-aneb-primestska-doprava-u-protinozcu
;)
Jinak těch 260 bych viděl jako přepočet ze 160 km/h, které někdo považoval za míle a vynásobil to ještě jednou (x 1,609).
Důvodem pro zvlnění je pevnost.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.