Kyjev - V zemích bývalého Sovětského svazu (včetně Pobaltí) se dosud mění jízdní řád nikoliv v prosinci, nýbrž v květnu, letos konkrétně v neděli 25. Zjistit, co se vlastně mění, nebývá snadné; s příchodem internetu se sice zvětšil objem informací, nicméně také internet si dovede protiřečit. Tento článek se pokouší shrnout některé poznatky o novém jízdním řádu ukrajinských státních drah Ukrzaliznycja (UZ), přičemž se zaměřuje jen na dálkové vlaky, nikoliv příměstské „električky“.
Ukrzaliznycja sice 20. května zveřejnila tiskovou zprávu, ta však není příliš podrobná a obsahuje několik nepřesností. Různé zavádějící zprávy se objevily také v internetových denících (například tato). Po jisté korektuře porovnáním s již funkčním elektronickým JŘ na uz.gov.ua můžeme shrnout změny následovně:
Vnitrostátní doprava
Na západní Ukrajině je novinkou denní rychlý spoj Lvov – Černovice a zpět; noční vlak Kovel – Lvov – Černovice (který od loňska bohužel nezajíždí do běloruského Brestu) nově jezdí denně (dosud obden) a o něco rychleji. Vlak Lvov – Kryvyj Rih – Záporoží byl mezi Žemrynkou a Smilou převeden z pomalé trasy přes Chrystynivku na hlavní trať přes Fastiv.
Již v průběhu loňského roku byla zavedena rychlá, převážně denní spojení Kyjeva s regionem Podolí (spoje Kyjev – Kam'janec Podilskyj, Kyjev – Chmelnyckyj, Kyjev – Mohyliv Podilskyj), jež se udržela se i v novém jízdním řádu. Další denní spoj je zaveden na trase Vapňarka – Oděsa. Posíleno bude také noční spojení Kyjeva a Krymu, především v létě, kdy bývají vlaky na několik dní dopředu vyprodány. Oblíbený noční spoj „Tavrija“ ze Simferopolu do Oděsy byl posunut tak, aby do Oděsy nepřijížděl v 5:43, ale v „lidštějších“ 8:10. Na východní Ukrajině je novinkou rychlý denní spoj Luhansk – Charkov a zpět, alternativa k téměř dvakrát pomalejšímu nočnímu vlaku, a pár spojů Topoli – Kup’jansk – Charkov.
Ostatní změny
V mezistátní dopravě se nově objeví několik přímých vozů spojujících různá města bývalého SSSR s Krymem; 10. VI – 30. IX bude zaveden vlak Minsk – Charkov – Jevpatorija. Kyjev a Charkov budou mít jednou týdně nové spojení s Murmanskem. Zvyšuje se četnost spojení Charkova s Brjanskem a Voroněží. Častěji budou jezdit přímé vozy také do Berlína.
Zjistit, které vlaky mají být zrušeny, je těžší. Nebude jich zřejmě mnoho; patrně končí extrémně pomalý spoj Ivano-Frankivsk – Ternopil – Šepetivka, noční přímý vůz Kremenčuk – Kyjev pojede jen v létě. Letošní rok také nebude zavedeno žádné spojení s Lotyšskem; přímé vozy (v létě z Krymu, v zimě z Kyjeva) budou končit ve Vilniusu. Spojení s Českou republikou zůstává zřejmě nezměněno.
Některé spoje se také daří postupně zrychlovat; v poslední době prošly rekonstrukcí trasy Dněpropetrovsk – Donbas a na západní Ukrajině pak Krasne – Zdolbuniv (součást nejkratší trasy Lvov – Kyjev). Pokračují také projekty elektrifikace tratí, v současnosti zejména v okolí Poltavy.Zda se s novým jízdním řádem zvyšují také ceny lístků, se nepodařilo zjistit; každopádně však zůstávají pro Čecha velmi nízké a pro Ukrajince přijatelné: lístek na 1570 km dlouhou trasu Lvov – Simferopol v lehátkovém voze plackartnyj stál v létě 2007 necelých 100 hřiven, tedy pod 400 Kč.
zdroj: Ukrzaliznycja
![open/close](img/sup.gif)
Ancona podle všeho jezdit nebude.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
![Zavřít okénko](img/x_blue.gif)