Paříž — Úterý 2. dubna bylo malým mezníkem ve francouzské železniční dopravě – vyjel první vlak společnosti Ouigo – nízkonákladové společnosti provozující dvě linky: Marne-la-Vallée – Marseille and Marne-La-Vallée – Montpellier, na které jsou nasazeny jednotky TGV Duplex. Pro provoz jsou zatím připraveny čtyři soupravy. Před nedávnem již zástupci SNCF ohlásili, že během jednoho měsíce prodali přes 300 tisíc jízdenek. Jen jejich webové stránky navštívilo přes 6 milionů zájemců. Guillaume Pépy, ředitel SNCF, připouští, že jejich projekt vidí jako velmi úspěšný a nevylučuje možnost, že by jeho rozsah mohl být využit také v zahraničí.
Cílem SNCF, pod které Ouigo patří, je přilákat cestující do vlaků z jejich aut. Cenově dostupné jízdenky (začíná se na 10 eurech, v ceně je jedno cestovní zavazadlo omezené velikostí) jsou zaměřeny především na cestující, pro něž je cena rozhodujícím faktorem při cestování. Tito cestující většinou používají své auto pro krátké výlety a v případě, že cena jim již nevyhovuje, se mohou také rozhodnout, že nebudou jezdit vůbec. Provoz nízkonákladových vysokorychlostních vlaků je také zaměřen na ty, kteří cestují do (nebo z) oblasti Île-de-France, obvykle autem, a kteří si nepřejí, aby projížděli přes Paříž. Dále pak na ty, kteří žijí na předměstí kolem velkých měst, jako je Marne-la-Vallée/Chessy a Lyon Saint-Exupéry, které se rozrůstají. Ouigo je velmi přístupné cestovní řešení určené pro mladé lidi, rodiny s dětmi, turisty ve skupinách (od čtyř výše), a cestující s omezenou pohyblivostí.
Zdroje: Railway Bulletin, UIC
Ke švýcarskému jízdnému - odhaduji, že polovina je tvořena mzdovými nákldy, které jsou ve Švýcarsku 5x vyšší než v ČR. Takže 500 Kč za 50 km nepovažuji za reálné. Byl by to ostatně ekonomický nesmysl, neboť by se vlaky dostatečně nenaplnily...
Pokud jde o politickou (ne)podporu, můžete napsat dopis sému poslanci či senátorovi
http://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=182
http://senat.cz/senatori/index.php?ke_dni=06.06.2013&O=9&lng=cz
Vtip je ale v tom, že nepřehledná nabídka "3x 2h-takt" s různými tarify přitáhne mnohem méně lidí než "1x 1h-takt". Domnívám se tedy, že náklady na infrastrukturu na 1 cestujícího vlakem budou při stávající "balkanizaci" veřejné dopravy vyšší než při "švýcarském" systému. O přípojích, a tedy o přepravních proudech mimo relaci Praha - Ostrava, nemluvě...
Dobrý nápad. Akorát nevím, který ministr financí na podporu té naší VHD dá 100 mld Kč (ten stávající chce 0,5 mld ubrat a všichni = kraje, dráha, šotouši vyhlašují mimořádný stav) a kolik čs. cestujících bude ochotných platit 500 Kč za 50 km (= jestli si dobře pamatuji, za GVA-Lausanne i ZRH-Luzern jsem platil cca 25 CHF).
Pro Michal Drábek (v 17:26)
Ano a s čistým svědomím. Je mi lhostejno, zda po těch kolejích bude jezdit ČD, DB, ÖBB, nebo "ryzí soukromník" - hlavně ať to funguje a eliminuje úzká hrdla.. :-)
Pro SYN (v 17:57):
Nehněvejte se, nesouhlasím. Zvýšení kapacity a oddělení dálkové a předměstské chybí mezi AB a Pardubicemi už dnes, ne-li "předevčírem". Plnohodnotnou 2kolejnou tratí (na 160 - 200 km/h) z AB do oblasti Hradce Králové ziskáme další kapacitní propojení s "Východočeským Landfrídem" a tim i "záložní" trať. Obdobně upgrade Kolín - Havl. Brod (výrazně kratší než novostavba vůkol D1) zajistí další kvalitní (paralelní) propojení AB - Brno.
Prostě - je to patlání, roubování mermomocí na stávající (převážně překonané - s minimem stoupání) trasování, je to delší (tím pádem dražší na stavbu adelší na jízdní dobu) než (zhruba) podle D1, případná MU celkem snadno může bloknout i všechny 4 koleje, akorát uznávám že sídla po cestě jsou lepší, ale z nich při rychlostech 160 a více zastavíte stejně tak maximálně dvakrát...
Klidně tomu přes Vysočinu neříkejme VRT když to dráždí, klidně to berme jako novostavbu na 230 s trasováním (oblouky) které umožní v budoucnu upgrade někam ke 300kmh...
Kolín - Havl.Brod je sice v bídném stavu, ale když tam uděláte "plnou korytorizaci" tak to máte prakticky za stejné prachy jako novostavbu Benešov - Havl.Brod/Jihlava (mimo)... a to už máte půlku trati přes Vysočinu hotovou...
Prostě - 2 koleje jako 2 koleje (nákladama na stavbu), ale jelikož jsme chudí tak bysme si měli dvakrát rozmyslet jestli si můžeme dovolit pokládat 4 pásy v neoptimálním směru, a jinde nic...
Doufám, že nechcete soukromníkům mimo objednávku stavět nové koleje za peníze daňových poplatníků :-)...
Sice jste dal za svůj výrok smajlík, ale bohužel se v téhle zemi najde spousta lidí, kteří ho dokážou vzít vážně. Ať už mají tak chatrné povědomí o dopravě, nebo ekonomický zájem na schválení jejich výstavby.
Vidíme to, co je, a nevidíme, co není.
Nevidíme IC v hodinovém taktu, s 12 vozy a alespoň některými vozy bez povinné rezervace. Pokud by nestačilo náporu cestujících, řval bych na SFDI o infrastrukturních úpravách umožňujících 30-min-takt. Což by mohly být právě ony 4 koleje třeba mezi Prahou a Kolínem. Tam ostatně stejně potřebujeme novou trať, abychom se mohli rozjet aspoň na 200 km/h, a mohli tak být konkurenceschopní vůči autům.
Závěr: Lít beton ano, ale tak, aby měl přidanou hodnotu v rámci celosíťové nabídky veřejné dopravy.
Ne odsuny hlavních nádraží a podobné sabotáže...
Ano, jo, souhlas. 4 koleje AB - Třebová (možná až Olomouc) a 2 koleje AB - Hradec (možná Jaroměř - s vědomím potenciální záložní tratě, "narovnat" = zkorytovat Kolín - Havl.Brod. A postupně zvyšovat traťovou na dvěstě. A mášme paralelní tratě na sever i jih Moravy, kapacitně připojené Hradubicko - a obavy o nevyužití nemám. A snad se vejdou i "vlaky vyšší kvality s nízkonákladovými, o příměstské nemluvě. Oprotí "vtr" přimknuté k D1 je zde i po cestě zajímavý potenciál, neb Jihlava to nevytrhne.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.